KLM_39252_7_sid13_DS_5764.jpg

Dubbel julfröjd, efter lavering av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julkärven 1911, sid 13. I ett rum står tre barn vid ett bord. Till vänster står en flicka klädd i röda kläder. Hon har ena handen i en korg som står på en stol bredvid bordet. I den andra handen håller hon ett paket? På bordet står två ljusstakar med tregrenade tända ljus, en hög med julbröd samt en påse. På bordets ena kortsida till höger står en flicka med håret i fläta. Hon bär en grön klänning med blått förkläde och är avbildad i profil. Bredvid henne står en flicka med röd klänning avbildad en face. Till vänster syns en eldstad. En äldre kvinna sitter på en stol bredvid eldstaden. Hon bär en röd klänning, vitt förkläde och en schal runt axlarna. En man står med ryggen mot betraktaren och vänd mot eldstaden. Till vänster finns ett spröjsat fönster. I fönstret hänger en gardinkappa.