KLM_32967_4_sid13_DS_12115.jpg

Dubbel julfröjd, efter lavering av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julkärven 1911, sid 13. I ett rum står en liten flicka med långt blont hår i en fläta på ryggen. Hon bär en grön underklänning och blå överklänning, förkläde. Hon står framför ett bord. På bordet ligger en julhög, där står även två ljusstakar med tänt tregrenade ljus samt en påse. Vid bordet står en stol. På stolen står en korg. I korgen ligger inslagna paket julklappar. Till höger på bilden står en flicka med brunt hår, röd mössa med vit kant och en röd kappa. Hon tar av julklapparna i korgen. Till vänster om flickan med den gröna klänningen står en annan flicka. Hon bär en röd klänning. I bakgrunden vid en öppen spis sitter en äldre kvinna på en stol. hon bär en vinröd klänning, vitt förkläde och en grön sjal runt axlarna. Till vänster om henne med ryggen mot betraktaren står en man med mörk kostym. Till vänster finns ett spröjsat fönster. I fönstret hänger en gardinkappa.