KLM_39252_3_sid9_DS_5685.jpg

Bär den högt vår svenska fana!, akvarell af Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julkärfven 1906, sid 9. Det är vinter, snö och ljust ute. Till höger står en snögubbe. Han håller ett träsvärd i ena handen. En pojke håller på att sätta en svenska flagga i snögubbens andra hand. Pojken har en brun mössa, brun jacka, bruna byxor, strumpor och skor. Under jackan sticker en blå sjömanskrage fram. Bakom honom till höger står en liten flicka med brungrått huckle (schalett, sjalett) på huvudet. Hon bär en brun kappa och orangefärgade vantar samt mörka strumpor. Hon drar en kälke i ett snöre efter sig. Framför henne till höger sitter en annan flicka på knä i snön. Hon har rullat ett stort snöklot. Hon har en rosalila basker, grön kappa, bruna strumpor, svarta skor och grå vantar. En större pojke med kroppen vriden mot betraktaren har en röd mössa, svart dubbelknäppt jacka, svarta byxor och skor samt röda vantar. Han bär snöbollar i famnen. En mindre pojke som står och tittar på flaggan till vänster står bakom den större pojken och vid sidan av snögubben. Han har grågröna kläder. Längst upp till vänster på bilden står ett rött hus. Till höger syns några björkar. Himlen är gråblå.

Fler bilder från samma kategori: 1906