KLM_39252_2_sid4_DS_12219.jpg

Barnet i krubban, tafla af Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julkärfven 1905, sid 4. Religiöst motiv. En ung kvinna med blont hår, vit sjal om huvudet och blå klädnad, Maria håller om ett litet blont barn som vilar huvudet mot hennes axel. Det är Jesus. Han har en vit klädnad. Bakom honom syns halm. Maria och Jesus är avbildade i en cirkel mot en mörkröd botten i ett annat motiv. Längst till vänster finns en palm. Nere till väsnter står några herdar som tittar upp mot höger på en vit stjärna som lyser på himlen. Det är betlehemsstjärnan. En av herdarna har fallit på knä. Han ber. Till vänster ligger och står några vita får i gräset. Längre ner i bilden finns ett vattendrag. Himlen är blå.