KLM_32738_170_sid9_DS_5692.jpg

Stora syster kan hjälpa!, ur Julkärfven 1905, sid 9. Det är sommar och ljust ute. En liten flicka med blont hår, blå klänning och röd väst som knäpps i ryggen är barbent och barfota. Hon står med ryggen mot betraktaren på ena sidan av en gärdesgård och sträcker upp sina händer för att ta emot ett mindre syskon som en kvinna, modern, räcker över från andra sidan gärdesgården. I gräset på marken växer blommor. Bredvid flickan till vänster står en korg med lingon. På gärdesgården sitter en pojke. Han är klädd i blå skjorta med brun väst och mörka knäkorta byxor. Han är barbent och barfota och håller en korg med lingon i ena handen. Kvinnan som räcker över barnet bär en brunaktig blus med kjol. I bakgrunden syns träd. Himlen är blå.