KLM_32735_33_sid9_DS_11957.jpg

Ute på ängen. Ur Julkärfven 1904, sid 9. et är sommar och ljust ute. Längst till höger står en pojke med vit skärmmössa, vit och blårandig skjorta med vit sjömanskrage och mörkblå byxor. Han håller i en vit pappersdrage som har ett påmålat människoansikte. Till höger om pojken står en flicka med ryggen mot betraktaren. Hon är klädd i en brun klänning, grönt förkläde och en vit och rödrandig sjalett på huvudet. Framför draken till höger står en flicka med kortklippt blont hår. Hon bär en brun klänning och blått förkläde. Hon är barbent och barfota. Hon håller ett mindre barn i ena handen. Barnet bär på en docka. Längst framme till vänster på bilden står en brun hund som drar i snöret till draken. En pojke klädd i ljusblå kalott på huvudet, ljublå jacka och ljusblå knäkorta byxor står på knä i gräset och försöker ta tillbaka snöret till draken. Till vänster om draken står en pojke med mörkt hår, röd mössa, skjorta med sjömanskrage och mörka byxor. Till vänster om honom står en annan pojke med blå mössa, vit skjorta och brun väst och bruna byxor. I bakgrunden till höger ovanför en vik med vatten har en större pojke fått upp en drake i luften. Ett barn står på var sida om honom. På den blå himlen finns vita moln.