KLM_32727_74_sid9_DS_5699.jpg

Ute på ängen. Ur Julkärfven 1904, sid 9. Det är sommar och ljust ute. Några barn står utomhus i gräset och flyger med drakar. I förgrunden står en vit drake med ögon, ögonbryn, näsa, mun i gräset. Till höger håller en pojke i draken. Pojken bär en vit mössa med skärm, vit och blårandig jacka, mörka byxor. Till höger om honom står en flicka med ryggen mot betraktaren. Hon bär en vit sjalett med röda ränder på huvudet, en brunröd klänning och grönt förkläde. Hon är barbent och barfota. En liten flicka med blont hår vänder ryggen mot draken. Hon håller med ena handen på draken. Hon bär en brun klänning och blått förkläde. Hon är barbent och barfota. I den andra handen håller hon ett lite barn, en flicka med blont hår, mörka klänning och rosa förkläde. Flickan håller en docka i famnen. En liten svart hund skäller på draken. Till vänster om draken sitter en pojke på knä i gräset. Han är klädd i blå mössa, blå jacka och blå knäkorta byxor. Han är också barbent och barfot. Bakom honom står en pojke med mörk mössa, vit skjorta och brun väst med byxor. Till höger om honom och till vänster om draken står en pojke med röd mössa, beige skjorta med vit sjömanskrage och mörka byxor. I bakgrunden på en sten eller klippa vid en vik står tre barn. De har lyckats få upp draken i luften. Till höger bakom barnen med draken på gräset springer några barn framför några buskar. På den blå himlen finns vita moln.