KLM_32738_165_DS_5245.jpg

Titelsida till Julkärfven 1897. Omslagsbild av Jenny Nyström. Omslagsbild av Jenny Nyström. Det är vinter och snö ute. En större pojke står mitt i bilden. Han är klädd i en svart mössa, mörkgrå dubbelknäppt rock, mörkgrå tumvantar, svarta knäkorta byxor, svarta strumpor och snörkängor. Han står vänd åt vänster. Han sticker ned en stång eller pinne i marken. På stången eller pinnen sitter en kärve. Runt kärven flyger fåglar. Till vänster om den större pojken står en mindre pojke. Han är avbildad framifrån. Han är klädd i mössa med öronlappar, dubbelknäppt rock, byxor och skor. Han håller i snöret till en kälke. Kälken har en klocka längst fram. Till höger om den större pojken står två flickor och tittar på kärven. De är också avbildade framifrån. Flickan till höger har en spetsig mössa, dubbelknäppt kappa med cape, muff, rutig kjol, mörka strumpor och skor. Till vänster om henne står en mindre flicka med mössa och kappa. Två andra barn kommer springande en bit ifrån i bakgrunden. Till vänster syns ett rött tvåvåningshus. Huset är omgivet av ett staket. Det finns en öppning i staketet. Till vänster om motivet syns en gren med järnek mot en röd botten. Över grenen finns en stjärna.