KLM_32738_96_DS_5436.jpg

Titelsida till Julhälsning 1923. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. I ett rum sitter en liten flicka vid ett runt bord och slår in en julklapp. Hon har brunt, kortklippt hår och en rosett i håret, gul kortärmad klänning med vit krage. Hon vänder sig om för att se vem det är som kommer in i rummet. På det runda bordet finns en röd duk. På bordet står en grönblå ljusstake med ett tänt ljus, en röd lackstång ligger på ljusstakens nederkant. På bordet står även en bordslampa med gul skärm. Bakom bordet mot väggen står ett stort brunt skåp. På skåpet står en vas med grankvistar. Några tavlor hänger på väggen. En pojke med blont hår, klädd i blå skjorta med sjömanskrage och blå byxor sitter på en röd pall. Han har ställt en vit stol med ryggstödet mot det runda bordet och använder stolen som bord. Han skriver på en etikett på en julklapp med en penna. På golvet där boken sitter ligger påskrivna julklappar. Bredvid julklappen på stolen står ett bläckhorn. Ett litet barn med vit kolt försöker hålla för dörren som öppnas. En något större flicka med grön kortärmad klänning, vita sockor och beigea skor försöker mota ut en ung kvinna med lång klänning med vit krage som tittar in genom dörren för att se vad barnen har för sig. Hon håller ett spädbarn i famnen. Bakom henne syns en klädd julgran.