KLM_32735_4_sid8_DS_5718.jpg

Kanske du får en lätt fråga, Far, lavering af Jenny Nyström-Stoopendaal. Illustration till Räkenskapens dag af Jeremias i Tröstlösa. Ur Julhälsning 1909, sid 8. I ett rum står en säng. I sängen ligger en man som är sjuk. En ung pojke, hans son, står vid sängkanten till höger på bilden och håller sin far i handen. Pojken är klädd i mörk kavaj, jacka, knäkorta byxor, sockor och skor. I fönstret, bakom sängen, står en grönväxt i en kruka på fönsterbrädan. En gardinlängd syns och en delvis nedrullad rullgardin. Sol sipprar in från fönstret på sängen där mannen ligger. Till vänster står ett sängbord. På bordet står en flaska och en sked. Under bilden står texten. Kanske du får en lätt fråga far.