KLM_32738_86_DS_11213.jpg

Titelsida till Julgranen 1912. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. En ung kvinna med långt blont hår (Freja) klädd i gul lång klänning, hjälm på huvudet med två fågelvingar på varje sida, rustning för bröstet samt kniv i bältet. Hon bär en krans med kottar i ena handen och tallkvistar i den andra. Hon är avbildad framifrån. Hon är klädd i sandaler. Till höger bakom henne finns en skog med höga träd och till vänster ett vattenfall. Hon är flankerad av två andra kvinnor. Till vänster sitter en ung kvinna med blont hår och bruna kläder (medeltid) och täljer runor på en pinne. Hon har ansiktet vänt åt vänster. Till höger sitter en ung kvinna med långt svart hår. Hon har en krans på huvudet med röda bär. Hon har ansiktet vänt åt höger. Hon har ett svart flor, eller en svart genomskinlig sjal för ansiktet. Hon är klädd i en rosa klänning. Hon håller upp, sträcker ut ena handen och spejar åt höger. Hon bär en kniv i den andra handen. Hon lutar sig mot en sten med runor. Himlen är orange.

Fler bilder från samma kategori: 1912