KLM_32738_85_DS_5428.jpg

Titelsida till Julgranen 1905. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. I en cirkel i mitten av sidan dansar en familj med två föräldrar, en man med mörkt hår, mustasch, vit skjorta och mörk kavaj, en kvinna med brunt uppsatt hår, grön klänning, grön rosett i halsen och fem barn, tre flickor och två pojkar runt en julgran som är dekorerad med olikfärgade julgransljus, flaggor, julgranskulor? och smällkarameller. Flickan längst till höger har blont hår och en vit klänning med mönster, bredvid henne springer en pojke med mörkat hår och blå sjömansskjorta med vit sjömanskrage, efter honom springer en större flicka med blont hår och ljus klänning med korta ärmar, barnet i mitten bär en rosa kolt, brunt bälte och blått förkläde. Flickan längst till vänster har blont långt hår och en orangeröd klänning med korta ärmar. På båda sidor samt under cirkeln i mitten finns vita julrosor. Över cirkeln finns en gul stjärna. Motivet är jugendinspirerat.