KLM_32738_79_sid5_DS_5202.jpg

Till Julottan. Ur Julfrid 1913, sid 5. Det är vinter, snö och mörkt ute. Till vänster på bilden finns en yttertrappa till ett hus. På trappan står en äldre kvinna med uppsatt hår och kjol och blus eller klänning och tittar ut. En man med mössa, och lång rock står utanför huset i snön och håller upp eller lyfter upp ett barn till en släde som står utanför huset. I släden sitter en ung kvinna och tar emot barnet. Bakom släden står en ung man med en fackla. Släden dras av en häst med bjällror runt halsen. Framför sitter ett annat par med vinterkläder i en annan släde. Mannen vänder sig om för att titta på sällskapet efter honom. De är på väg till julottan.