KLM_32738_78_sid6_DS_12656.jpg

På juldagen. Ur Julfrid 1911, sid 6. I ett rum till höger står ett bord med en vit duk. PÅ bordet står en gran, bordsgran, dekorerad med julgransljus och en svensk flagga i toppen. Under bordet ligger en matta. Till vänster om granen finns ett fönster. I fönstret hänger rutiga gardiner. På fönsterbrädan står en krukväxt. Framför fönster på en stol sitter en pojke med skjorta med sjömanskrage. Han har knäkorta byxor, mörka strumpor och skor. Till väsnter om fönstret står en karmstol. I stolen sitter en äldre kvinna med vitt uppsatt hår och mörk klänning. Hon läser ur en bok, bibeln. Bakom henne står ett golvur. Till vänster på bilden sitter en liten flicka med långt blont hår i flätor på ryggen på en pall. Hon har en mörk klänning och ett ljus förkläde. Hon sitter mitt emot pojken.