KLM_32735_32_sid3_DS_5689.jpg

S/v Vinjettbild till Det är jul! av Eric. Ur Julfrid 1905, sid 3. Motivet i mitten föreställer ett rum. I rummet står en man. Han håller ett litet barn i famnen. Barnet sträcker sig mot en julgran som står till vänster i bilden. Julgranen är dekorerad med tända julgransljus, girlander, och flaggor. Vid sidan av mannen står en ung kvinna med uppsatt hår och lång klänning. Till höger sitter en äldre man på en stol. En liten flicka står framför honom. Mellan dem är en julklapp. Motivet till höger: Det är vinter och snö ute. Människor på väg i ett snöigt till julottan till häst och till fots. Flera per tända facklor i händerna. En kyrka står i bakgrunden. På himlen lyser stjärnor. Motivet till vänster. Två barn är ute i snön. En av dem, en flicka pekar på en kärve som sitter på gaveln till ett hus. Runt kärven flyger fåglar. Barnen har var sin kälke.