KLM_32738_74_mitten_DS_5750.jpg

Prinsessan Lia-Lill och trollen, tavla av Jenny Nyström. Ur Julbocken 1918, mittuppslaget. Ute i den mörka skogen ligger en prinsessa med långt blont hår och sover bredvid en stor sten. Hon bär en krona av guld på huvudet, en lång vit klänning och blå mantel. Hon har en rosaröd tygväska med snodd. Ett äpple av guld och en guldspira ligger bredvid henne i gräset. En liten grön groda står i gräset och tittar på henne. På marken växer giftiga svampar. Bakom henne och den stora står en trollfamilj. Längst till vänster bakom stenen sticker huvudet upp på en trollunge. Till höger står ett troll med långt grått skägg och hår. Trollet bär ett gult band runt håret med två påfågelfjädrar i. Bredvid honom till höger står trollmor med långt mörkt hår, en röd scarf knuten runt huvudet, ring i örat och ett halsband. Längst till höger står en trollpojke som håller en morot i ena handen. Trollungen bär ett diadem med tre fjädrar i. Samtliga trollen har spetsiga öron. På en gren i ett träd till vänster sitter en uggla. En riddare i blank rustning går på en stig i skogen mot prinsessan och trollen. Höga träd syns på båda sidor om stigen i skogen. En sol är på väg upp eller ned.