KLM_35222_8_sid5_DS_5203.jpg

Den lille banvakten. Akvarell av Jenny Nyström. Ur Julbocken 1908, sid 5. Det är sommar och ljust ute. En pojke klädd i stinsmössa med nummer 358 på mössan står vid trappan till en trädgård som går mot en järnvägsräls. Han gör honnör med ena handen. I den andra håller han en röd flagga. Han bär en vit skjorta, brun väst och blårandiga knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Grusgången han står på går till ett rött hus. Det röda huset har Nummer 8 på gaveln. Till vänster om gången växer höga solrosor framför ett blommande fruktträd. I det höga gräset som växer på båda sidor om grusgången syns vita prästkragar. Himlen är blå med vita moln.