KLM_32738_71_DS_5419.jpg

Omslagsbild till Julbloss 1922. Akvarell. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, mörkt, snö och is ute. En ung kvinna med orangefärgad mössa, orange halsduk med beige ränder, beige jacka, lila kjol, lila strumpor och beigefärgade samt orangea vantar är ute på en isbana och åker skridskor. Hon är avbildad i profil och åker från vänster till höger. Hon håller en liten pojke under armarna som håller på att lära sig åka. Han har en brun pälsmössa på huvudet och är klädd i en grön tröja, beige vantar, bruna byxor och beigefärgade damasker. Han håller sina armar utsträckta. De åker till skenet av en eld i en korg som sitter på en stolpe lite längre fram, längst till höger på bilden. Bakom dem finns andra barn som också åker skridskor. Längre till vänster bakom dem, sitter en liknande korg på en stolpe med eld i. Nedanför finns en bänk. På bänken sitter en pojke som håller på att ta på sig sina skridskor. En liten flicka sitter bredvid och tittar på. Under stolpen med eldkorgen står två barn och samtalar. En flicka med orange mössa och gröna kappa. På den mörka himlen syns stjärnor.