KLM_32738_70_sid2_DS_12659.jpg

Vinjettbild till Jul av Oscar Stjerne. Ur Julbloss 1918, sid 2. I ett avlångt motiv med svart ram är att vinterlandskap avbildat. Det är mörkt och snö ute. Till vänster på bilden står ett hus med snö på taket. Det är upplyst i fönstrena och det ryker ur skorstenen. Det finns en gärdsgård framför huset med en öppning till vänster. En å flyter genom landskapet till en kyrka. En bro korsar ån. På den mörka himlen lyser stjärnor. Under motivet står Jul med stora bokstäver. På båda sidor om motivets kortsida finn en fackla som är tänd. Lågorna går i varandra på motivets överkant över en stor stjärna med strålar åt alla håll. Vid nederkanten finns tallgrenar med tallkottar.