KLM_32738_68_sid2_DS_12080.jpg

Illustration till Julbloss av Viktor Myrén. Ur Julbloss 1915, sid 2. I ett rum befinner sig en familj på fyra personer. Mannen som står till vänster på bilden har ryggen mot betraktaren. Han har mörkt hår och en mörk kostym. Han håller en pojke om axlarna som står till höger om honom. Pojken har en skjorta med sjömanskrage. De tittar ut genom fönstret. Till höger sitter en ung kvinna i en fåtölj framför fönstret. Hon är avbildad snett i profil. Hon har mörkt uppsatt hår och en mörk klänning eller kjol och blus. I sitt knä har hon ett litet barn. De tittar också ut genom fönstret. Till höger står en julgran dekorerad med tända julgransljus. Till vänster står ett bord dekorerat med en trearmad ljusstake med tända ljus och en skål med äpplen. Motivet i en oval form med vit kant är flankerat på båda sidor av en ängel som håller i var sitt julbloss.