KLM_32738_65_sid25_DS_11538.jpg

Illustration till Den röda kransen av Anna Wahlenberg. Ur Idun 1919, sid 25. Det är sommar ute. En man, präst står till höger på bilden. Han har en bok i handen och står bredvid en grav. Det är Ingrids far som är förrättande präst på kyrkogården. Det är begravning av den döda flickan Märta. Runt omkring graven ligger kransar med band. Sorgklädda personer står runt graven. Till vänster står Ingrid. Hon bär en ljus klänning med förkläde, mörka strumpor och ljusa skor. Hon har en krans av pioner i håret. Under bilden står texten Ens eget kött och blod stod bredvid och gjorde skandal i sin smutsíga klänning och eldröda pionkrans.