KLM_32738_61_sid19_DS_5186.jpg

Illustration till Själf, men ingen annan af Anna Wahlenberg. Ur Idun 1906. Bakom en dörr till höger på bilden står en ung mörkhårig kvinna, Siri, med halmhatt på huvudet. Hon är klädd i en ljus blus med vit krage och en lång gråaktig kjol. Hon står med ansiktet vänt åt vänster. Bakom henne står en annan kvinna med uppsatt hår klädd i en vit blus med vit krage och mörk slips samt en lång mörk kjol. I rummet till vänster framför ett fönster, där det hänger vita gardinlängder, står ett skrivbord. Vid skrivbordet sitter en man i en gungstol. Det är häradshövding Anders Ahlrot. Han bär glasögon, vit skjorta, ljus väst, mörk kavaj, ljusa byxor och svarta skor. Han är vänd mot dörren där kvinnorna står. På skrivbordet ligger en tidning. En lampa syns till höger.