KLM_32738_57_sid431_DS_11517.jpg

Illustration till Fruarna som inte ville gå på bal. Interiör af Knut Michaelson. Ur Idun 1896, sid 431. S/v illustration av Jenny Nyström. I ett rum befinner sig tre kvinnor. Längst till vänster framför ett fönster med en tunn gardin står en ung kvinna med uppsatt hår. Hon är klädd i en mörk klänning i sekelskiftesstil 1899/1900. Hon håller ett brev i handen. Mitt emot henne mot en vägg står en soffa. I soffan ligger kuddar. Två kvinnor sitter i soffan. Kvinnan längst till vänster har en klänning med volanger framtill. Kvinnan till höger bär en hatt med flor samt en jacka och en lång klänning eller kjol. På väggen bakom soffan hänger tavlor. Bakom en tavla sitter en solfjäder.