KLM_32965_sid405_DS_11544.jpg

Illustration till Julstämning, Iduns julnummer 1894, sidan 405. Högst upp på sidan i en cirkel är en ung kvinna avbildad rakt framifrån. Hon har en slöja på huvudet och en vikingatida klänning. Hon bär en skål med äpplen i händerna. Bakom henne i ett avlångt motiv står några människor, herdar, till höger på bilden som pekar till vänster där ett starkt sken syns på himlen. Längst ner till höger sitter en man på en stol i ett rum vid ett bord. Han är klädd i vit skjorta, mörk slips och mörk kostym. Han är avbildad i profil och vilar huvudet i ena handen. Armbågen vilar mot bordsskivan. På väggen i rummet hänger tavlor. Till vänster. I ett rum står en ung kvinna med uppsatt hår. Hon bär en ljus klänning och är avbildad snett framifrån. Hon har armarna runt ett litet barn som sträcker sig mot en julgran till vänster på bilden. Julgranen är dekorerad med julgransljus och julgranspynt. En pojke står med ryggen mot betraktaren till höger om granen och tittar på kvinnan och barnet. Runt de två motiven på nere på sidan finns tallkvistar.