KLM_32738_55_sid405_DS_11493.jpg

Illustration till Julstämning av Josef Rosenius. Ur Idun 1894, sid 405. Högst upp på sidan i en cirkel är en ung kvinna avbildad med slöja och vikingatida klänning. Hon bär en skål med äpplen. I bakgrunden till höger står några människor och pekar mot ett ljussken till vänster på bilden. Längst ner till höger. I ett rum på en stol vid ett bord sitter en man. Han är avbildad i profil och han vilar huvudet i ena handen. Han är klädd i vit skjorta, mörk slips och mörka kostym. På väggen hänger tavlor. Till vänster. I ett rum står en ung kvinna med uppsatt hår klädd i en ljus klänning med vit krage. Hon har armarna runt ett litet barn som sträcker sig mot en julgran som står till vänster på bilden. Julgranen är dekorerad med julgransljus och julgranspynt. Till höger om granen står en pojke med ryggen mot betraktaren och och tittar på dem.