KLM_39511_3_DS_5514.jpg

Omslagsbil till Hembygden 1926. Akvarell.

Det är vinter, snö och ljust ute. Till vänster på bilden står en man avbildad i profil. Han har en brun hatt, blå jacka, bruna byxor och höga svarta stövlar. Han håller på att spika upp en kärve på en grindstolpe till ett staket. Kärven sitter på en pinne. Bakom ryggen på mannen till vänster står en buske med domherrar i. Till höger, mitt emot mannen, står en flicka med blont hår, blå mössa med tofs, blå kappa, bruna strumpor, skor och vantar. Hon är också avbildad i profil. Hon räcker honom en hammare. Uppe på andra sidan av staketet har en pojke klättrat upp. Han är avbildad en face. Han har en brun mössa, röd tröja, blå halsduk och vantar och blå byxor. Till höger om honom står en mindre flicka i brun och gulrandig mössa, brun kappa, bruna strumopr och skor. Hon är också avbildad en face. Bakom ryggen på pojken och flickan står en björk med kala grenar. Till vänster i bakgrunden står en röd ekonomibyggnad framför snötyngda granar. Himlen är blå.

Språkanmärkning: Svenska