KLM_32738_46_DS_5411.jpg

Titelsida till Hem Hem 1920. Akvarell. Till höger på bilden står en ung kvinna i folkdräkt från Dalarna? i ett kök. Hon är avbildad framifrån. Hon håller en liten flicka bakom ryggen som står framför henne. Flickan bär en röd hätta på huvudet. Hon har blont hår, lång gul klänning, röda strumpor och gula skor. Kvinnan och flickan står på en trasmatta som ligger på golvet. Flickan sträcker ut armarna åt vänster. En man klädd i folkdräkt kommer in i köket genom en ytterdörr. Han sträcker ut ena handen mot flickan. Han bär en brun hatt med rött band på huvudet och lång blå rock. Han har vita broderade tumvantar, mörka knäbyxor med röda tofsar, bruna strumpor och skor. Han är avbildad i profil med ansiktet åt höger. I bakgrunden syns en öppen spis. På den brinnande veden står en järngryta och kokar. Till höger om spisen står ett bord dekorerad med vit duk. Genom ytterdörren till vänster syns en snöigt vinterlandskap.

Fler bilder från samma kategori: 1920