KLM_32738_40_sid18_DS_5184.jpg

Arbete och kärlek. När det egna hemmets första skörd bärgas. s/v illustration. Helsidesbild Ur Hem Hem 1909, sid 18. Ett ungt par står på ett sädesfält. Kvinnan har en vit schalett, sjalett, huckle på huvudet. Hon bär en lång vit klänning samt mörk väst och ett skärp runt midjan. Hon håller en kaffekanna, kaffepanna i ena handen. I den andra har hon en korg med förning. Hon ler mot en man som står till vänster på bilden. Han är klädd i slokhatt, vit skjorta och långbyxor. Han vilar sig mot en lie. Till vänster om honom finsn ett sädesfält. I bakgrunden till höger står ett hus omgivet av träd. På himlen finns moln.