KLM_32738_39_sid12_DS_5172.jpg

Julposten utdelas. s/v helsides bild i tidningen. Ur Hem Hem 1907, sid 12. Det är vinter, mörkt och det snöar ute. Till höger på bilden står en brevbärare klädd i uniform. Han bär en väska på magen med post. En gatlykta hänger över honom. Han står på en trottoar framför ett hus. Han är avbildad snett framifrån. Bakom ryggen på honom går en kvinna med uppsatt hår, hatt med en fjäder i och lång kappa. Hon håller ett litet barn i handen. Hon går med ryggen mot betraktaren. En pojke med mörk mössa, mörk jacka, mörka byxor och skor går förbi kvinnan och barnet. Han bär ett stort paket under vardera armen. Till höger sticker en gran upp. Längst ner i bilden syns skyltfönster till en affär. En gatlykta står mellan fönstren.