KLM_44175_1_DS_4266.jpg

Titelsida till Folkskolans barntidning 1892. Motivet består av tre delar. Högst upp i en cirkel med texten Folkskolans står tre barn vid ett bord. En liten pojke står med ryggen mot betraktaren. Han bär en skjorta med sjömanskrage. Till höger står ett barn som tänder ett ljus som står i en ljusstake på bordet. Ett barn som står bredvid tittar på. På mitten motivet dansar några barn runt en julgran som är dekorerad med julgransljus. Till vänster kryper ett litet barn på golvet medan en hund står bredvid och tittar på. Till höger springer en katt. På det nedersta motivet sitter en tomte med ryggen lutad mot en vägg och spelar dragspel. En annan tomte ligger på magen bredvid och tittar på medan några råttor och mössa klädd i människokläder dansar pardans. Längst ner till vänster står ett grötfat. Två katter står på var sida om en banderoll med texten Illustrerad läsning för de unga.