KLM_44105_1_DS_5498.jpg

Omslagsbild till Brefdufvan 1905. Två s/v motiv i cirklar mot en gul botten. På det övre motivet, uppe till vänster på sidan står en äldre man i ett fönster. Fönstret är öppet. Han har en svart kalott på huvudet, vit skjorta, mörk slips och en rökrock. Han håller en duva i sin hand. Duvan har ett brev i näppen. Han håller på att släppa ut duvan. Framför duvan, utanför det cirkelrunda motivet flyger andra vita brevduvor med brev i näbben. I motivet nere till höger på sidan står fyra barn i ett annat fönster och tar emot breven. Längst ner till höger står en pojke med blont hår. Han är avbildad rakt framifrån. Han har en skjorta med sjömanskrage. Han läser ett brev. Till höger om honom tittar en flicka fram över axeln på pojken. Hon läser samma brev. Bakom ryggen på pojken och flickan framför ett öppet fönstret står en äldre flicka med långt blont hår i en fläta på ryggen. Hon bär en randig klänning och vitt förkläde. Hon sträcker ut ena hande till en vit duva med ett brev i näbben för att ta emot brevet. Vid hennes sida till vänster står ett mindre barn och sträcker ut sina händer mot samma duva. I fönstret hänger tunna vita gardiner. Till vänster om motivet finns stiliserade vita snödroppar.