KLM_35222_4_sid5_DS_5641.jpg

I det härliga svenska vintervädret. Akvarell. Ur Barnens Julstjärna 1909, sid 5. Det är vinter, ljust och det snöar ute. Bakom ett träplank på en snöig trottoar i en gatukorsning står tre pojkar med snöbollar i händerna och väntar, lurpassar. Pojken längst till höger som är avbildad snett bakifrån har en röd mössa, grå jacka, grå knäkorta byxor, bruna strumpor och svarta skor samt randiga vantar. Han har snöbollar i händer. Längre till vänster står en pojke med en svart mössa med öronlappar, svart jacka, mörka knäkorta byxor, mörka strumpor och skor. Han är också avbildad snett bakifrån och har snöbollar i händerna. Den tredje pojken står med ryggen mot planket. Han är avbildad snett framifrån. Han har svart mössa och svart jacka. Pojkarna väntar på tre flickor som är på väg mot dem som de kan kasta snöbollarna på. Flickorna går ovetandes på trottoaren. Flickan längst till höger har grå mössa, grå kappa, mörka strumpor och skor. Flickan i mitten har en mörk mössa, röd kappa, vita vantar, mörka strumpor och skor. Hon bär något under ena armen. Den tredje flickan längst till vänster har blont hår, blå mössa, mörk kappa, mörka strumpor och skor. Bakom planket sticker ett stort träd ut sina grenar mot gatan. På andra sidan gatan syns hus bakom ett grönt och ett rött staket. Himlen är ljusblå.

Fler bilder från samma kategori: 1909