KLM_35221_9_DS_5475.jpg

Omslagsbild till Barnens julklapp 1924. Akvarell. Det är vinter, snö och mörkt ute. En brun björn går på bakbenen. Han har en korg med julklappar på ryggen. I famnen bär han också julklappar. Han är på väg till ett rött hus med gröna fönsterluckor och grön dörr. Han möts ute av en liten pojke med grön skjorta, svarta knäkorta byxor, röda strumpor och bruna skor. På yttertrappan står tre barn till och väntar på honom. Längst fram står en flicka med blont hår och rosett i håret. Hon har en blå klänning, blå strumpor och bruna skor. Två mindre barn tittar fram bakom hennes rygg. På den mörka himlen lyser vita stjärnor. En kärve är fastsatt på staketet. Det finns spår i snön efter björnen.

Fler bilder från samma kategori: 1924