KLM_32738_14_mitten_DS_5730.jpg

Sista paret ut. Akvarell. Ur Barnens julklapp 1915, mittuppslaget. Det är sommar och ljust ute. I förgrunden till vänster springer en flicka med blont hår från höger till vänster på bilden. Hon har sin mössa, hatt i ett blått band runt halsen, hatten hänger på ryggen. Hon är klädd i en vit- och rödrandig klänning, vitt förkläde, bruna strumpor och skor. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Efter henne springer en pojke med svart skärmmössa på huvudet. Han är klädd i en grå skjorta och grå knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Barn honom står andra barn och väntar på sin tur att springa. Längst fram står en pojke som har en  randig sjömansmössa på huvudet. Han är klädd i en blå skjorta med vit sjömanskrage och blå knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Han ler. Vid hans sida står en flicka med rödblont hår. Hon har en röd- och vitrandig förklädesklänning, röda strumpor och bruna skor. Hon har en blomma i handen. Därefter står en mängd andra barn. Bakom barnen finns en kulle och bakom kullen längst ner i bild till höger står ett rött hus med halmtak. En gärdesgård syns till vänster på bilden. Himlen är blå med vita moln.

Fler bilder från samma kategori: 1915