KLM_32738_12_sid3_DS_5723.jpg

Julbloss. Akvarell. Ur Barnens julklapp 1910, sid 3. Det är vinter, snö och mörkt ute. Längst bort i motivet står en kyrka. Människor är på väg i mörkret till julotta. I förgrunden syns ryggtavlor na på en man, en kvinna och två barn. Mannen är klädd i bruna vinterkläder. Han bär en fackla i ena handen. Till höger om honom går en flicka med röd mössa, med två tofsar. Hon är klädd i en brun kappa och röda vantar. Hon håller en bok i ena handen. En psalmbok. Till vänster om mannen går en kvinna med en beige sjalett på huvudet. Hon har en grön jacka. Hon bär ett mindre barn på ena armen. Barnet, en flicka med röd sjalett på huvudet och röda vantar samt en grå jacka eller kappa tittar rakt mot betraktaren. En pojke går bakom kvinnan. Han är klädd i mörka vinterkläder och håller kvinnan i jackan. Himlen är mörkblå. Till vänster syns höga snötyngda granar.