KLM_32738_12_mitten_DS_5722.jpg

Kälkbackåkningen. Akvarell. Ur Barnens julklapp 1910, mittuppslaget. Det är vinter snö och ljust ute. Flickor och pojkar klädda i vinterkläder åker kälke i en kälkbacke. Till höger har två pojkar trillat omkull. Deras röda kälke ligger upp och ned i snön. En hund skäller åt dem. En av pojkarna har en blå jacka med sjömanskrage. Hans mössa har trillat av och ligger i snön. Bakom dem till höger står en större pojke med brun mössa och vit tröja, samt grå knäkorta byxor och mörka strumpor och tittar på dem. Han håller i snöret till en grön kälke. En flicka klädd i blå kläder står bredvid och tittar på dem. Till vänster i backen står en snögubbe med en svensk flagga i handen. Till höger går en skara barn uppför backen med sina kälkar efter sig medan de som åker åker till vänster. Till vänster står ett rött tvåvåningshus med snö på taket. En kvinna sitter i en blå släde som dras av en brun häst. Hon är på väg åt vänster på bilden. I bakgrunden syns en tät skog. Himlen är rosa och blå.