KLM_38508_9_sid15_DS_12819.jpg

S/v illustration till Martina och Danskarna. Ur Barnens jul 1923, sid 15. Det är sommer ute. I förgrunden står en flicka (Martina) på knä ute i en trädgård. Hon är klädd i en vit mössa, hätta på huvudet, vit blus, mörk klänning, randigt förkläde och mörka skor. Hon är avbildad i profil och hon tar bort ett brev eller ett papper som sitter i ett band runt halsen på en gås som står framför henne. Bakom henne till vänster står ett stort träd. Bakom henne till höger syns två äldre personer, hennes farföräldrar. De kommer gående från ett hus mot henne. Under bilden står texten: Martina sprang fram och lösgjorde en påse och ett papper.