KLM_32738_9_DS_5430.jpg

Omslagsbild till Barnens egen jultidning 1928. Akvarell. Det är vinter, snö och ljust ute. En brun björn står vänd i profil på bakbenen på en trätrappa och håller ena tassen på dörrhandtaget (dörrvredet) till en grön ytterdörr. Ytterdörren sitter på ett gult hus med liggande panel. Han skall öppna för att gå in. På björnens rygg sitter en tomte med röd luva, blå rock, grå byxor, grå strumpor och grå skor. Björnen har paket (julklappar) i ett snöre runt halsen och under ena tassen. Bakom björnen står en tomte med röd luva, lila rock, grå byxor, gröna strumpor och bruna skor. Han bär på julklappar. Framför trappan står en tomte och lastar av julklappar från en kälke eller en släde. Mitt emot tomten står två tomtar med armarna runt varandra. De bär julklappar under armarna.

Fler bilder från samma kategori: 1928