KLM_32738_8_DS_5424.jpg

Omslagsbild till Barnens egen jultidning 1927. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. (På detta motiv har Jenny Nyström bytt ut julbocken mot en kamel, som skall transporter julklappar). En kamel står innanför ett rött staket. På ryggen sitter en tomte. Han är klädd i röd luva, grön jacka, gult bälte, grå eller svarta knäkorta byxor, ljusa strumpor, bruna vantar och bruna snörskor. Han böjer sig ned för att hämta en julklapp som en pojke räcker honom. Pojken bär en grå eller brun mössa, vit och gulrandig tröja, gröna byxor, strumpor och bruna skor samt blå vantar. Han sträcker sig uppåt för att tomten skall få tag på julklappen. Han sitter på axlarna på en pojke som står i snön bredvid kamelen. Man ser endast ryggen på honom. Han bär en blå tröja, grå knäkorta byxor, bruna strumpor och skor. Bakom tomten på kamelens rygg finns mängder med julklappar. Till vänster om pojken med den blå tröjan står en pojke och en flicka och räcker fram fram julklapparna till tomten. Till höger står två flickor. De är avbildade i profil med ansiktena vända åt vänster mot kamelen. Den större flickan har en lång blond hårfläta på ryggen. Hon bär en lila kappa och lila mössa, mörka vantar och strumpor. Det mindre barnet till höger har en röd mössa med tofs, grön kappa, röda strumpor och skor. En brun och vit hund, terrier, står snett bakom flickorna. På det röda staketet i bakgrunden är en pinne fastsatt i staketstolpen, där sitter en kärve. Där står ytterligare ett barn till vänster på bilden som är avbildad framifrån. Barnet har en röd mössa, blå kappa eller rock, röda vantar, gula strumpor och skor. Barnet tittar på kamelen, tomten och de andra barnen. Himlen är gul.