KLM_32738_7_DS_13589.jpg

Omslagsbild till Barnens egen jultidning 1926. Akvarell. Det är vinter, snö och mörkt ute. I förgrunden står en giraff. Han är avbildad i profil med huvudet åt betraktaren. En tomte med röd luva, blå rock, blå knäkorta byxor, röda strumpor och vantar samt bruna skor sitter på giraffens hals. Han har lagt armarna om giraffens hals. Tomten tittar mot betraktaren och håller julklappar, presenter i ett snöre i ena handen. Bakom tomten, på giraffens rygg, sitter en annan tomte med liknande kläder. Han bär en korg på ryggen med julklappar. Han böjer sig snett bakåt och sträcker ut ena handen till en tredje tomte som håller på att klättra upp på giraffens rygg via giraffens ena bakben. Han håller i giraffens svans med ena handen. Framför giraffen står en fjärde tomte med julklappar i händer och tittar upp på giraffen. Till vänster på bilden syns en röd väder kvarn. En tomte står i kvarnen och tittar ut på giraffen och tomtarna. En stege eller trätrappa med räcke går till kvarnen. Nedanför väderkvarnen i snön går en tomte med en stor säck på ryggen. Han hukar inför tyngden. Framför honom går en annan tomte med julklappar i händerna. Båda tomtarna är på väg till giraffen. Till höger på bilden syns en skog med granar. Himlen är mörkt blå. Framför giraffen står en buske i snön med kala grenar.