KLM_32738_7_mitten_DS_13590.jpg

Sommarbröllop i Dalom. Akvarell 1925. Ur Barnens egen jultidning 1926, mittuppslaget. I förgrunden står en flicka utklädd till brud till vänster. Hon är klädd i folkdräkt. Hon bär en krans av blommor i håret och en tunn vit slöja. I ena handen håller hon en bukett med sommarblommor, prästkragar, blåklint och vallmoblommor. Till höger om henne står en pojke klädd i brun mössa på huvudet, vit kavaj och vita knäkorta byxor, Han har mörk strumpor bruna skor och han håller en käpp i ena handen. Flickan och pojken står på något som ser ut som en brygga. Bakom dem går flickor och pojkar iklädda folkdräkter från Dalarna genom ett stort sädesfält. Flickorna har buketter med blommor i händerna. På den blå himlen finns vita moln. Framför sädesfältet växer prästkragar, blåklint och vallmoblommor på en äng. På den blå himlen finns vita moln.