KLM_32727_71_mitten_DS_5594.jpg

Bland näckrosor. Akvarell. Ur Barnens egen jultidning 1919, mittuppslaget. Det är sommar och ljust ute. I en roddbåt sitter fem barn. Två pojkar och tre flickor. I förgrunden håller en liten pojke som sitter i båten på att plocka näckrosor från sjön. Han är klädd i sjömansmössa och skjorta med sjömanskrage. Med ryggen mot betraktaren längst fram i båten sitter en flicka med håret i fläta. Hon bär en lila klänning. Hon håller en bukett med vita blommor i handen. Bakom pojken står en flicka upp i båten. Hon har håret i flätor och hon bär en rosa klänning. Bakom henne sitter en pojke och flicka och tittar på varandra. Flickan bär en bukett med blommor i handen. Längst bak står en pojke med blont hår, grå hatt, blå skjorta och ljus byxor. Han använder ena åran för att staka båten fram. Till vänster på bilden syns vass eller sjögräs. Till höger syns en udde eller land där syns gaveln på ett rött hus bland träd. Himlen är blå.

Fler bilder från samma kategori: 1919