KLM_32738_4_DS_5404.jpg

Omslagsbild till Barnens egen jultidning 1918. Akvarell. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. En flicka och två pojkar står utomhus (i en skog?) till höger på bilden och tittar på en ekorre som sitter på en gren i en björk till vänster. Flickan längst till höger har långt blont, hår. Hon har en vit mössa på huvudet och är klädd i en vit tröja, röda vantar, brun kjol och bruna strumpor. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon står bredvid en pojke (till vänster om henne) som har blå en mössa, blå tröja, gråa knäkorta byxor och svarta strumpor och vantar. Han är avbildad snett framifrån. Han håller en yxa i en handen. Den minsta pojken står med ryggen mot betraktaren. Han har brun mössa, brun jacka, bruna knäkorta byxor, bruna strumpor och skor. Han håller händerna på ryggen. I ena handen har han snöret till en kälke. På kälken ligger en gran.

Fler bilder från samma kategori: 1918