KLM_44804_2_sid60_DS_12603.jpg

Dans kring granen. Illustration till Sagolika Jenny Nyström av Christina Lideroth-Olson. Ur Antik & Auktion nr 12 2009, sid 60. En tomte med röd luva, blå jacka, en brun väska i en axelrem, där det står jultomten, blå knäkorta byxor och svarta strumpor bär ett barn på sina axlar medan han för en långdans. Barnet bär en röd mössa, vit skjorta eller blus och ett rosa förkläde. Barnet har en svensk flagga i ena handen. Efter tomten springer en flicka med långt blont hår. Hon har en grön klänning med vit krage. I ena handen bär hon en kinesdocka. Hon håller i tomtens rock med ena handen. Efter henne springer en pojke klädd i en jacka med vit sjömanskrage. Efter honom springer en flicka med två tofsar i håret. Hon bär en brun klänning. Därefter kommer fyra barn till. I rummet står en julgran dekorerad med olikfärgade julgransljus som är tända, flaggor, äpplen och julgranssaker. Julgranen står i en julgransfot som har formen av ett träkryss.