KLM_44804_2_sid59_DS_12664.jpg

Ångbåtsutflykten, illustration till artikelns Sagolika Jenny Nyström av Christina Linderoth-Olson. Ur Antik & Auktion nr 12 2009, sid 59. På en ångbåt står en flicka mitt i bilden. Hon bär en mössa på huvudet, mörk rock, bälte runt midjan, ljus mameluker, strumpor och skor. Hon lyfter upp ena handen i lyften. Till höger om henne står en man med skärmmössa, mörk rock, rutiga byxor och mörka skor. Han bär glasögon. Han har en käpp i ena handen och sträcker ut den andra handen till flickan. Till vänster om flickan kommer en ung kvinna med stor hatt och lång klänning i sekelskiftesmodell 1899 1900. Det blåser på båten. Kvinnan håller i hatten. Till vänster om henne står en annan kvinna som håller i ett mindre barn. Hon har en sjalett, huckle på huvudet och en ljus, lång rutig kläning med randigt förkläde. I bakgrunden står mäns med studentmössor.