KLM_32738_1_DS_5325.jpg

Omslagsbild till Advent - jultidning för alla 1907. Akvarell. Ramen runt motivet har formen av en port. I en kyrka, på en kyrkbänk sitter en ung kvinna med mörkt hår, blå sjalett, huckle på huvudet, brun blus, mörka kappa och kjol. Hon har en psalmbok i ena handen. Den andra handen har hon lagt runt en liten flicka som sitter till vänster om henne. Flickan har en röd sjalett, huckle på huvudet, blå klänning, mörk väst, rosa förkläde, bruna strumpor och skor. Kvinnan har vänt sitt huvud till vänster och tittar på flickan. Till höger om kvinnan sitter en annan flicka i kyrkbänken. Hon tittar på kvinnan och flickan. Hon har mörkt hår, en blå sjalett på huvudet, brungrön jacka, rödbrun kjol, ljust förkläde, mörka strumpor och skor. Ovanför huvudet på kvinnan hänger en psalmtavla på väggen. Den visar psalm 49 och psalm 52. I kyrkbänkarna sitter andra kyrkobesökare. En man är avbildad i profil. Han har vitt hår och mörka kläder. En kvinna bär en hatt med en fjäder i. Uppe till höger på bilden finns ett kyrkfönster.