KLM_32727-14-1_sid31.jpg

Illustration ur Vid juletid av C. D. af Wirsén, sid 31. Långdans. Barn dansar långdans genom två rum. Först kommer en pojke med blont hår klädd i en ljus skjorta med sjömanskrage och mörka knäkorta byxor, strumpor och skor. Han håller en flicka i handen som har blont långt hår. Hon har ett hårband i håret och är klädd i en kortärmad prickig klänning, mörka strumpor och skor . Hon har en band i midjan. Efter henne kommer en flika med håret i fläta. Hon bär en kortärmad randig klänning. efter henne kommer tre barn till. Sist syns en kvinna med randig klänning och ljust förkläde. Till vänster i det främre rummet sitter en kvinna vid ett piano och spelar efter noter. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon bär en vit hätta på huvudet och lång mörk klänning. Hon har en sjal över axlarna. På pianot sitter två ljushållare med tända ljus. På pianot står en kruka med palmblad. På väggen ovanför hänger tavlor. I rummet hänger en kristallkrona med tända ljus i taket till höger. I en dörröppning hänger ett draperi. Till vänster om draperiet på väggen hänger en väggplåt med tre tända ljus. I rummet längst bort står en julgran.