KLM_44063-39_sid75.jpg

Illustration ur I lifvets vår av C D af Wirsén, sid 75. I ett rum sitter en äldre kvinna med ett tygstycke i knät till höger på bilden. Hon är avbildad snett framifrån. Hon vänder huvudet åt vänster. Hon har uppsatt hår och bär en slöja på huvudet. Hon är klädd i en lång mörk klänning med vitt liv som knäpps fram. I halsen har hon en fluga. I knäet ligger vitt tyg och en sax. Hon håller ena handen på en pojkes ben. Pojken sitter till vänster om henne. Det är hennes son. Han är klädd i vit skjorta, mörk jacka, mörka byxor och skor. Han har ena foten på en fotpall som står på golvet. Ena armbågen vilar mot en fönsterbräda. De sitter med ryggen mot ett fönster. I fönstret hänger tunna gardiner. På fönsterbrädan står krukväxter med blommor. Till höger står ett sybord på tre ben.