KLM_44063-39_sid28-29.jpg

Illustration ur I lifvets vår av C D af Wirsén, sid 28-29. Liten plit. Ett uppslag. Till vänster är en liten pojke avbildad i en cirkel. Ha har pageklippt hår. Över motivet till vänster sitter en riddare med rustning på en häst och rider i full galopp. Under pojken på marken nere till vänster finns en drake som sprutar eld. Högst uppe på sidan syns en borg. Till höger om gossporträttet syns en ängel, en amorfigur med en pilbåge i händerna och ett koger på ryggen. Han svävar över en rosbuske. Till vänster på högsidan står en pojke på en trappa med ryggen snett mot betraktaren. Han är klädd i medeltidskläder och han spelar mandolin. Nere till höger ligger en man på mage på en kista i en kyrka med händerna knäppta. Han bär också medeltidskläder. Vid kistan syns kransar. I bakgrunden syns ett altare med ett kors.