KLM_32735-24_sid197.jpg

Illustration ur Brukspatron Adamsson eller Var bor du? av P. Waldenström, sid 197. I ett rum står en äldre man med mörk rock till höger på bilden. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han har vitt hår och skägg. En kvinna står mitt emot honom till vänster. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon har mörkt uppsatt hår och är klädd i en mörk blus eller jacka, mörk kjol och ljust förkläde. I midjan hänger nycklar i ett band. Bakom hennes rygg står en fåtölj. I fåtöljen ligger en sax, ett garnnystan och en tygbit. I bakgrunden syns ett fönster med tunna vita gardiner. På fönsterbrädan står en krukväxt. Till höger bakom mannen står ett blombord med två blomkrukor varav en palm. Under bilden står texten: Arme man skall du åter härifrån.